Polkozic » Specials » Mode en commercie
The juke joint

De invloed van commercie op mode

De invloed van commercie op mode Mode heeft al sinds mensenheugenis een belangrijke invloed in onze samenleving. Het waren al de eerste geciviliseerde westerse beschavingen, de antieke Romeinse en Griekse samenleving, die een belangrijke rol voor mode in hun samenlevingen hadden gereserveerd. Aan de hand van de kleding die men aanhad, kon men zien uit welke sociale klasse iemand afkomstig was en wist men met welk respect een vreemdeling behandeld moest worden. Ook nu nog gebruikt men kleding en mode om aan iemand af te lezen uit welk sociaal milieu of welke sociale klasse iemand komt

Waarom kopen we mode

Mode wordt gebruikt om onszelf uit te drukken en om anderen te kunnen plaatsen binnen onze complexe maatschappij. De kleding die iemand draagt, bepaalt hoe we iemand inschatten en welke sociale positie of welke rol in de maatschappij we iemand toedichten. Iemand in een strak pak beoordelen we anders dan iemand met een hoodie bijvoorbeeld. Voor modemerken betekent dit gegeven dat mode en kleding verkocht kan worden aan de hand van het imago dat de kleding of het merk draagt en imago kan door bedrijven zelf vormgegeven worden.

Verschillen in marketing

Om mode aan de man te brengen is marketing dus zeer belangrijk, waarbij de vraag ook ontstaat of er verschillen zijn tussen de manieren waarop verschillende merken dit doen. Dergelijke verschillen zijn met name tastbaar tussen de massaproductie kleding zoals deze verkocht wordt door ketens als bijvoorbeeld H&M, Zara of C&A en luxe fashion merken als bijvoorbeeld Hermès. Dergelijke luxe modemerken hebben ook een hele andere strategie nodig dan massale modemerken. De belangrijkste reden hiervoor is dat luxe modemerken een exclusieve status en een prestige imago nodig hebben. Het belangrijkste voor luxe modemerk is om de emotionele voordelen van het merk duidelijk uit te lichten. Een consument koopt immers een product van een luxe modemerk vanwege deze emotionele waarde; men wil een bepaald imago uitdrukken. Status, rijkdom, prestige en superioriteit zijn waardes die men wil zien bij luxe modemerken. Om te voldoen aan deze emotionele waarde zal een luxe modemerk hier zijn marketingstrategie op af moeten stemmen. Hiervoor heeft men onder andere een hoge kwaliteit producten nodig, met een innovatief design en hoge prijzen. Door daarnaast exclusieve promotionele en distributiestrategieën toe te passen verkrijgt een luxe modemerk het gewilde imago.

Groei in de markt voor luxe modemerken

De markt voor luxe modemerken is ook aan het groeien. Door de groeiende wereldeconomie, maar met name de groei in landen als China en India, is de vraag naar luxe modeproducten ook gegroeid. Ook binnen deze markten gebruikt men dezelfde marketingstrategie, eventueel aangevuld met bekende personen uit die regio's als boegbeeld binnen een lokale marketingcampagne.

Massaproductie en luxe fashion

Massaproductie fashion zoals uitgebracht door de bekende ketens als H&M en C&A is vaak een afgeleidde van de luxe modemerken. Veel ontwerpdetails uit de luxe fashion druppelen als het ware naar onderen in de reguliere massamode. Dit wordt door luxe merken niet als een bedreiging gezien, maar eerder als een compliment. Uiteindelijk wordt de consument hiermee ook begerig gemaakt naar de luxere merken; deze luxere merken zijn immers iedere keer net iets modieuzer en kunnen vanwege de prijsstelling ook een, vaak zichtbaar, hogere kwaliteit bieden.
De organisatie en geschedenis van het bedrijf Hunkemöller

De organisatie en geschedenis van het bedrijf Hunkemöller

Hunkemöller is sinds 2001 een snelgroeiende onderneming die positief naar de toekomst kijkt. Tussen 2001 en 2006 heeft Hunkemöller 60 nieuwe winkels geopend wat geresulteerd heeft in een groei van ong…
De verschillende segmenten van de markt voor mode

De verschillende segmenten van de markt voor mode

Mode heeft altijd al een belangrijke rol gespeeld in de evolutie van de samenleving tot onze moderne maatschappij. Mode, in de moderne interpretatie van het begrip, vinden we zelfs terug in het antiek…
De winkelformule van Coolcat

De winkelformule van Coolcat

Coolcat is een fashion retailketen die onder eigen labels diverse kledingstukken in eigen winkels uitbrengt. Om de winkelformule van Coolcat te kunnen analyseren, moet er gekeken worden naar diverse a…
Hoe bepaal je de prijs van een product?

Hoe bepaal je de prijs van een product?

Aan ieder product hangt een bepaalde prijskaart. Deze prijs wordt door verschillende factoren bepaald. Uiteraard is een van deze factoren de mate waarin het product gewild is en de mate waarin er conc…
Kopen mensen uit ratio of uit emotie?

Kopen mensen uit ratio of uit emotie?

Vaak wordt gedacht dat mensen dingen kopen die ze nodig hebben; oftewel dat mensen uit ratio kopen. Toch blijkt dat we vaak eerder uit emotie kopen. Onze emotie wordt gevormd door onze normen en waard…
Waarom kiest een consument voor een luxe modemerk?

Waarom kiest een consument voor een luxe modemerk?

In vroeger tijden waren de klanten die geld besteedden aan dure en luxe kleding bijna alleen maar de welgestelden in de maatschappij en hadden ze een andere band met een kledingmerk dan de klanten die…
Wat is luxe en hoe werkt de markt voor luxe?

Wat is luxe en hoe werkt de markt voor luxe?

De markt voor luxegoederen heeft een beweging doorgemaakt van wat men beschrijft als oude luxe naar nieuwe luxe. Voor de uitvinding van massamedia en het internet, werd luxe gezien als iets exclusiefs…
Gepubliceerd door Polkozic op 10-02-2016. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bessi, Pixabay
Schrijf mee!