Kwaliteit en techniek van Wurlitzer jukeboxen
Als er één fabrikant is die synoniem staat voor jukeboxen, dan is het wel Wurlitzer. Het bedrijf startte pas in 1933 met het fabriceren en verkopen van jukeboxen, veel later dan de concurrentie. Toch wist het bedrijf binnen korte tijd al meer jukeboxen te verkopen dan andere fabrikanten. In 1946 wist het merk zelfs met de Wurlitzer 1015 Bubbler de meest verkochte jukebox ooit te produceren. Het was dan ook met name deze jukebox die het merk, dat ook orgels, instrumenten en verkoopautomaten verkocht, onlosmakelijk zou verbinden met het fenomeen jukebox
De gouden tijd van Wurlitzer jukeboxen
Het koste Wurlitzer niet meer dan 13 jaar om van de eerste jukebox van het bedrijf naar de best verkochte jukebox ooit te komen. Hoe is dat het bedrijf gelukt? Technisch gezien deed Wurlitzer aardig mee met de concurrentie, maar het was daarin geen koploper. Was het dan het design? Nee, initieel niet. In het begin was het met name de marketingafdeling die de Wurlitzers de markt in wist te duwen. Het was pas daarna dat Paul Fuller het design van Wurlitzer boven dat van de concurrentie wist te tillen. Jukeboxen als de Wurlitzer 950 en de Wurlitzer 1015 zouden dan ook de topmodellen uit de jaren veertig worden. De naamsbekendheid die het merk al had, gecombineerd met het prachtige Paul Fuller design wisten het merk tot ongekende hoogten op te stuwen.
De ondergang van Wurlitzer
Na de Wurlitzer 1015 kwam echter ook het verval; technisch deed Wurlitzer altijd goed mee, maar echt koploper was het bedrijf hier nooit in geweest. Het vertrouwen in de marketingafdeling en het design van Paul Fuller was terecht, echter zou door de tijd ingehaald worden. De introductie van de Seeburg M100A, de eerste jukebox met 100 selecties en een modern aandoend Scandinavisch design, zette Wurlitzer in één klap op achterstand. Het Paul Fuller design, waar het merk zo op leunde, was nu achterhaald. Het aantal selecties dat Wurlitzer in de jukeboxen bood, bij de Wurlitzer 1100 bijvoorbeeld 24 selecties, was nu ook in één keer ouderwets. 100 was de nieuwe standaard. Hier kon de marketingafdeling van Wurlitzer niet tegenop; opeens deed het ontwerp ouderwets aan en opeens had de concurrentie een veel hoger verdienpotentieel met meer dan 400% meer selectiemogelijkheden. Het was dan ook met deze jukebox dat Seeburg de koploperspositie in verkoopaantallen overnam van Wurlitzer, om deze nooit meer terug te geven.
Was het dan na de Wurlitzer 1015 gedaan met Wurlitzer? Nee, ook hierna wist Wurlitzer nog een van de best verkopende fabrikanten te zijn. Een aantal bijzondere en goedlopende modellen werden geproduceerd, zoals de Wurlitzer 1800 en de Wurlitzer 1900 uit de jaren vijftig. Na de jaren vijftig zou het echter langzaam bergafwaarts gaan, zowel met de gehele industrie als met Wurlitzer. Het duurde tot 1974; toen ging de stekker er uit. Wurlitzer maakte geen jukeboxen meer.
Wurlitzer leeft voort...
De naam Wurlitzer bestaat nog wel. Deutsche Wurlitzer heeft het recht op de naam Wurlitzer gekocht voor jukeboxen. Deutsche Wurlitzer heeft onder deze naam de Wurlitzer OMT (One More Time) geproduceerd, een moderne jukeboxen die in uiterlijk doet denken aan de oude Wurlitzer 1015 bubbler.