Kwaliteit en techniek van Seeburg jukeboxen
In 1928 startte Seeburg met de productie van jukeboxen. Het was echter geen vliegende start; het tweede model jukebox die Seeburg produceerde was dusdanig slecht van kwaliteit dat hier maar weinig van verkocht werden. Het scheelde dan ook niet veel of dit zou het einde geweest zijn van Seeburg. Gelukkig, kunnen we wel zeggen, wist het bedrijf zich te herpakken door de overname van het bedrijf door de zoon van de eigenaar. Deze zoon, Noel Seeburg, wist het bedrijf weer op rit te krijgen.
De beginperiode van Seeburg
Hoewel Seeburg een lastige start meemaakte, was de overname van het bedrijf door Noel Seeburg een zege voor het bedrijf. Het betere bedrijfsmatige inzicht van Noel ten opzichte van de vader, Justus, zou ervoor zorgen dat Seeburg kwalitatief betere jukeboxen ging produceren en deze ook beter wist te verkopen. Vanuit deze wat roerige start zou het bedrijf uiteindelijk een grote rol gaan spelen in de jukebox industrie. De Seeburg 146, 147 en 148 waren voor het bedrijf belangrijke modellen. Deze jukeboxen, uitgebracht in de tweede helft van de jaren veertig, zouden dusdanig goed verkopen dat de naam Seeburg stevig gevestigd werd. Wurlitzer had indertijd als tegenhanger de 1015 Bubbler, de best verkochte jukebox ooit, maar als de 146, 147 en 148 als één model geteld worden, heeft Seeburg met deze zogenaamde trashcan serie meer jukeboxen verkocht dan Wurlitzer!
Revolutie in de jukeboxindustrie
Met de trashcan wist Seeburg zijn naam te vestigen, met de opvolger daarvan wist Seeburg de koppositie in de markt te veroveren. De Seeburg M100A uit 1949 was dusdanig revolutionair dat de concurrentie in één klap op een flinke achterstand gezet werd. De eerste jukebox met 100 selecties, waar andere fabrikanten nog 24 of 48 selecties boden, gaf de operators een veel grotere verdiencapaciteit. Niet alleen technisch wist de Seeburg M100A echter de concurrentie op achterstand te zetten, ook het design was revolutionair. Waar de concurrentie nog steeds de grote verlichte jukeboxen met plastics maakten, zette Seeburg een jukebox op de markt met een strak Europees houten design met chroomtinten. Niet verwonderlijk zou deze jukebox een nieuw tijdperk aanduiden: Waar de periode voor de Seeburg M100A vaak de Golden Age wordt genoemd, zou de periode daarna als de Silver Age aangeduid worden.
De eerste 45-toeren jukebox
De concurrentie was op achterstand gezet, Seeburg had de koppositie veroverd. Het bedrijf rustte echter niet; één jaar later kwam het bedrijf met de M100B, wederom een revolutie in de jukebox industrie. Het was de eerste jukebox die geproduceerd was om 45-toeren platen te draaien. Hiermee startte een nieuwe standaard; enkele jaren later werden er alleen nog maar 45-toeren jukeboxen gemaakt en verkocht.
Tegenwoordig zijn Seeburg jukeboxen zeer gewild, met name vanwege de kwaliteit van de latere modellen. De prijzen van de M100A en M100B liggen echter laag; bij de koop van een dergelijke jukebox wordt vaak niet meer dan 2000-3000 euro gevraagd.